Az én napsütötte Toszkanám 1 rész

A családommal ügy döntöttünk, hogy Toszkanánába megyünk nyaralni.

Saját szervezésbe fogtam és az internetet vettem segítségül, továbbá az ismerőseim előző nyáron szintén Toszkánában nyaraltak így hasznos ötleteket szereztem tőlük is.

Szállásfoglalás. Átgondoltuk a nyaralással kapcsolatos igényeinket. Nem szeretnénk szállodába menni, falusi turizmus lenne az ideális, így egy kicsit mi is ott élnénk a házigazdáinkkal, így betekintést is nyerünk az olaszok életébe. Egy másik szempont, hogy a szállás közel legyen a tengerhez. Tudjunk fürödni, de kirándulni is és ne utazzunk naponta túl sokat.

Toscana nagyon gazdag a látnivalókban és autóval is nagyok a távok, így más megoldás nincs mint, hogy két hétre utazzunk és két szállást foglaljak. Az egyik legyen közel a tengerhez így a tengerezés biztosított és a pihenés is, a másik szállás Sienához közel legyen. Ja és hab a tortán - legyen medence is a szálláson.

Na ezzel meg is lennénk gondoltam én, naivan …

Eldöntöttük, hogy augusztus második és harmadik hetében legyen a nyaralás. Tudni kell, hogy az olaszok kedvenc nyaralási hónapjuk augusztus, sőt augusztus harmadik hetében még nemzeti ünnepük is van, így még többen mennek nyaralni. Ezért a szállásfoglalással voltak gondjaim. Mire kinéztem egy helyet, és le szerettem volna foglalni, már más lefoglalta. Az is megnehezítette a dolgomat, hogy a nyaralás kezdete előtt két héttel kezdtem el szállást keresni, továbbá azt tapasztaltam, hogy a kiadó szállásoknál kevésbé tudnak németül, vagy angolul, ezért hiába írtam emaileket az előző két nyelven válasz nem érkezett.

Szerencsémre rátaláltam Viki honlapjára. Itt sok hasznos infót olvastam Toszkanáról és a szállás is megoldódott.

Két szállást foglaltam:

• az egyik a Lano faluba –Il Caggio és Montecatini Val de Cecina (Cecinától 20 km-re)
  • a másik Girasole

Utazás napja: reggel 7 órakor indultunk, tele tervekkel, vágyakkal na meg a bekapcsolt GPS-szel. A férjemmel azt terveztünk, hogy felváltva vezetünk, de ez kevésbé valósult meg, hiszen én 100 km szerpentines vezetés után örömmel átadtam neki a kormányt.

Ausztrián keresztül utaztunk, dugó nem volt csak Toszkana területén ahol 1 órát vesztettünk a lassú forgalom miatt (feltornyosodtak az autók). Mivel szombaton indultunk útnak vagyis  turnusváltáskor ezért számítottunk dugóra, így ezt a egy órás lassú haladást remekül viseltük.

Az utazást is élvezetes, hiszen varázslatos a táj.

Ausztria hegyei is csodálatosak, de ahogy megérkeztünk Toszkanába, a látvány a zöld dombokkal, a jellegzetes mediterrán fák, ez az a bizonyos látvány, amely sok írót megihletett.

Egy jó ideje játszok a gondolattal, hogy Toszkanát meg kell nézni. Több könyvet is olvastam a témában, de ami megihletett a Napsütötte Toszkana című könyv volt. Most már saját szemeimmel is meggyőződhetem erről, amit eddig az írók szemeivel láttam.

Az autópályán sikerült az alábbi képet készítenem – ez a fa a menet, és jövet irány közé lett ültetve. Döbbenetes:-)

Utazás közben 3 helyen álltunk meg kisebb pihenőkre és este 18:00 órára már az első szálláson voltunk. Vikitől részletes útleírást kaptunk, így könnyen megtaláltuk a kis szállásunkat ami Lano falúba van. Azért írom jelen időben, mivel így jobban át tudjátok élni a beszámolót.

Első hét Toszkánában

Vera asszony és Mauró a szállásadónk. Csodálatos ez a szállás az elvárásaim feletti. Kicsit csalódott voltam, mikor Vikitől azt az infót kaptam, hogy 550 Euróért/hét és csak ezt a szállást tudja ajánlani, és  itt medence sincs (mint már mondtam elég későn kezdtem el szállást nézni), de nagyon örülök, hogy ez így alakult, hiszen egy ékszerdobozra találtam mindkét szállásnál.

Mauro vár bennünket, aki csak olaszul tud, amit mi kevésbé. Egy lappot nyújtott át, amire rá van írva három nyelven közte magyarul is „A feleségem fél órán belül megérkezik.”, ez nekem nagyon tetszik �  Intett kövessük és mutatja a szállást. Az alábbi látvány tárul elém:

Le vagyok nyűgözve. A szállásfoglalásnál az ottani képek ezt nem tükrözték. Falusi szállást kerestem, de álmomban sem gondoltam volna, hogy ilyenre rátalálok. Szó szerint tátott szájjal nézem a helységeket.

Az első helyiség a konyha, étkező. Rusztikus vonal jellemezi az egész lakást kívül, belül egyaránt.

A konyhában egy hosszú konyhapult van kialakítva, amire Vera néni (házigazdánk) több féle fűszert, reggelihez filteres teát, tartós tejet, balzsamecetet, és kávét készített számunkra. A konyha jól fel van szerelve mindennel, amire egy háztartásban szükség van. Mosogatószer, kézmosó, tisztítószerek még mosógép, vasaló és hajszárító is van. Ami viszont nincs az mikró, kicsit hiányzik, de az ételek melegítését megoldom a régi módszer szerint, vagyis gázmelegítéssel.

A nappali részét képezi egy szép kandalló, és egy kredenc. A kredenc hallatán a fiám nagy szemeket mereszt és azt kérdezi:

• Az meg mi?

A mennyezeten kőlapok látszanak és az erős, szépen kidolgozott gerendák.

Az asztalon egy üvegben házi bór vár bennünket, aminek fáradt utazóként nagyon örülünk a férjecskémmel.

A hálószobában egy jókora franciaágy van, na meg egy gyerekágy is, de azt nem tudjuk mire használni az akkor még 14 éves legényem valahogy nem akart ide feküdni inkább a gyerekszobát választotta.

Az ablakokon fából készült zsalugáterek vannak, aminek hasznát vettük a nagy melegben.

A gyerekszoba is elbűvölő.

És a fürdő:

Tehát a szállásunk szuper, és nagyon kedvesek a szállásadóink. Vera asszony egy tündér, ma reggelire friss péksüteménnyel kedveskedett nekünk, megkérdezte, hogy aludtunk. Hát nem kedves?

Hogy hogyan tudunk kommunikálni egymással: Vera kicsit tud németül, kicsit angolul, és sokat olaszul, de megértjük egymást. Olasz szótárt is használom elég gyakran, továbbá hoztunk magunkkal egy olasz párbeszéd könyvet, amit böngészgetek. Egy jó kis kaland, legalábbis én szeretek pár szót tanulni az adott ország nyelvén, ahol éppen járunk �

A mai napot Sienába töltjük. Azt olvastam az úti könyvben, hogy ezt kötelező megnézni, hát hajrá! Mivel ma vasárnap van, és tudni kell, hogy vasárnap ingyenes a parkolás, így most a parkolás díját megspóroljuk.

Ez egy nagyon szép régi város, XII -XIV. századi gyönyörű palazzokkal, a bankokkal, melyek a középkorban a francia és angol királyoknak adtak titkos kölcsönöket.

A város 3 dombtetőre épült, egy városfalon belül, és harmadokból, illetve 17 részből áll. A 'szíve' a Piazza del Campo a legyező alakú tér, melyen a híres Palio nevű lovasjáték is folyik, itt áll a Palazzo Publico és sok impozáns régi palazzo is. A világ egyik legszebb tere a XII. században épült és felülmúlhatatlan harmóniát sugároz. A tér burkolata 9 gerezdre van felosztva, melyek a városi tanácsot, az úgynevezett Kilencek Tanácsát szimbolizálja.

Este a tér körös körben átalakul. Az éttermek székeket és asztalokat helyeznek ki, így lehetőség nyílik vacsorázás közben is megcsodálni ezt a különleges teret.

A tér a Palazzo Pubblico fele lejt, vörös téglával van borítva, és szinte minden napszakban turisták heverésznek rajta. Ezt mi is kipróbáltunk, innen megfigyelhettük a csodás látványt. Középen egy négyzet alakú kút található, a Fonte Gaia.

A sok látványtól én is elfáradtam, így helyet foglaltam a téren a sok turistával együtt.

A Dóm elvarázsolt. Gyönyörű gót katedrális csak a kereszthajója lett volna az eredetileg tervezett óriási templomnak, ha ki nem tör a pestisjárvány. Az épületet 1136-ban kezdték el építeni és nem sokkal az 1348-as pestisjárvány után fejezték be. Tudni kell, hogy a pestisben a város lakosságának egyharmada meghalt.

Az építéséhez sok egyszerű sienai polgár is hozzájárult azzal, hogy a városon kívül található bányából felhozták a nagy fehér és fekete tömböket. Aztán 1339-ben úgy döntöttek, hogy egy új, nagyobb gerincet építenek hozzá, amivel az eredeti főhajó lett volna az új templom kereszthajója, így ez vált volna a legnagyobb valaha épített keresztény templommá (hosszúsága 50 méter, szélessége 30 méter). Sajnos azonban a pestis miatt abba kellett hagyni az építést, és így a félkészen maradt épületszárny ma a városi múzeum székhelye lett.

Mivel közeledett az ebédidő, így mit is együnk Olaszországban, mint pizzát. Margarita pizzát ettünk 2,5 euróért/ szelet, ami később kiderült két utcával arrébb 1 Euróért is kapható.

Délutáni mikor haza értünk Vera néni közölte, hogy van városlátogatási lehetőségünk Siénában idegenvezetéssel és ez az Ő ajándéka nekünk. Következő nap este 20:00 órakor kezdődik és 2 órát tart és megcsodálhatjuk Siénát fényeiben. Naná, hogy lecsaptunk a lehetőségre �

Harmadik napunk: reggel futással kezdjük férjecskémmel a napot. Még harmatos a reggel. Csodálatos érzés kocogás közben nézni a távoli zöld dombokat, melyek tetején egy, egy ház áll körbevett toscanai fenyőkkel. Jó, hogy itt lehetek, és mindezt megélhetem.

Egy öreg néni kijött a háza elé és csodálkozva néz bennünket. Én kocogás közben büszkén köszönök neki Bongiorno, és mosolyogva visszaköszön.

Reggelizés után felfedezzük a közeli falut Casole D’Elsa. Tipikus Toscán kis falu, szűk utcákkal, finom fagyival, kedves helyi lakosokkal. Hálás vagyok a sorsnak, hogy itt lehetek és ezt a csodát megélhetem.

Éppen piacnap van, és én imádom a piacokat – otthon is rendszeresen járok piacra itt meg ki nem hagynám.

A helybéliek vásárolnak, én meg nézelödök. Zöldséget, gyümölcsöt, sonkát (prosciuto), sajtot és sok egyéb élelmiszert árulnak. Itt felfedezek egy érdekes zöldséget olyan mint a padlizsán, de nagyobb és kerek és akkora mint egy sárgadinnye.

Az olaszoknak van humoruk az egyik kis utcába az alábbi szoborra bukkanunk, elő a fényképezőgéppel.

Mivel elragadó ez a kis helység, ezért úgy döntünk ide még vissza jövünk.

Következő városlátogatásunk helye San Gimignano. Ehhez a kisvároshoz kanyargós út vezet. A város előtt sok autó parkolt, így mi is követtük a helyiek példáját és nem fizetünk a parkolásért. Miközben besétálunk San Gimignánoba ez a csodás táj tárul elénk.

A város nevét Attila hunjaitól megvédő Gimignano püspökről kapta. Meglehetősen sok torony van a városba összesen 13, régen 70 toronnyal büszkélkedett a város, és ezek a tornyok az egymással harcban álló családok védelmére szolgáltak. Érdekes a bejáratuk, mely olyan magasan van, hogy ne tudjanak könnyen bemenni rajta a nemkívánatos személyek.

Jó kis nap a mai a San Giminano kirándulásunkon túl ma még vár ránk egy kisebb kirándulás mivel ma este van a Siénás idegenvezetés ami angolul, olaszul és franciául zajlik.

Kb 30-an gyűltünk össze a Piazza del Campónál. Mi az angol és olasz idegenvezetőt választjuk. Romantikus így esti fényben felfedezni Sienat.

Az idegenvezető nagyon lelkes, ezért sok hasznos dologról értesültem.
Sienát a hagyomány szerint Senus, Romulus unokaöccse alapította. Európa legnagyszerűbb gótikus városa. Belvárosát az Unesco a Világörökség részévé nyilvánította. Piazza del Campo és a Dóm a két nagy nevezetessége Sienának. A Piazzán szervezik meg minden évben a Páliót.

Hogy érthető legyen, mit jelent a Pálió, a középkorba kell visszamenni. A pálió szó jelentése: festett, vagy hímzett bársony-, illetve selyemkendő, amelyet a középkorban a lovagi torna győztese nyert el. Ezért a szó átvette a "verseny" jelentést, ami a magyar nyelvben is jelen van a "pálya" szóban. Magyarul eredetileg "pályadíj"-ként értették, ebből maradt meg a "pálya" "verseny" értelemben, majd jelentéstartalma bővült a "pálya helyé"-re is. Sienában a Pálió az a többnyire festett selyemzászló, amelyet a Madonnának ajánlanak fel, és a verseny végén a győztes városnegyed kapja meg. A Pálió jelenti ugyanakkor azt a versenyt is, amelyet kétszer egy évben: július 2-án, Sarlós Nagyboldogasszony napján, és augusztus 16-án, Mária Mennybevétele alkalmából futnak, mindig a Madonna tiszteletére, ekkor kapja meg a győztes városnegyed a Pálió-t. Az eddigi jelentéseken túl azonban a Pálió a sienaiak élete, a Város törvénye, amelynek szellemében élik az év 365 napját.

Mivel ez a idegenvezetés egy héttel a Pálió előtt van, így a Piazza del Campón elkezdődtek a készületek.

A második nagy nevezetessége Sienának a Dóm (Doumo). A szenzációs katedrálist a milánói közelíti meg. Gótikus és román faragványokkal, oszlopokkal és bonyolult díszítőelemekkel főként a pisai Giovanni Pisánó műve.

Ma Volterában megyünk. Ehhez a kis helységhez jókora kacskaringós út vezet, de ki nem hagynám. Besorolom a kedvenc helyeim közé. A táj eddig is elkápráztatott, de a Volterához vezető táj lenyűgöző.

A város a dombtetőre épült, és várfallal van körülvéve, amelyről 360 fokban csodálhatjuk a kilátást.

A városfalon kívül esik a római kori színház romja. Ez az ország egyik legjobb állapotban megmaradt ilyen korú színháza, melynek nagy részét újra állították, pl az 5 méter magas korinthoszi oszlopai is épségben maradtak.

Mint már tudjátok imádom a piacokat, és Volterában ismét piacra találtam. Sajtokat, olivát, fügét, lekvárt, mézet, borokat árulnak. A sajtból lehet kóstolni, naná, hogy megkóstolom.

A fenti sajt árus tipikus olasz fickó. Folyton beszél gyorsan, hangosan ahogy az olasz emberhez illik, és kóstoltatja sajtját. Az, hogy mit mond, rejtély marad hiszen annyira még nem megy az olasz.

Sétánk során egy ingatlanközvetítőt látok, meg is kérdem férjecskémet nem e vesz nekem egy házat itt Toscánában?

- De igen szívem melyiket szeretnéd? – jött a válasz :-)

Egy kis teret találtunk, innen kellemes barokk zene szól egy helybéli utca zenész játszik. Leülünk a templom lépcsőjére és a többi turistával együtt hallgatjuk. A környezett nagyon passzol az adott zenéhez (lásd az alábbi képet).

Talán kevesen tudják, hogy az Új hold című könyv megfilmesített egy része itt játszódott Volterába ezen a téren:

Csodás kis hely Voltera, ezért tutti, hogy visszajövök.

Következő nap ebéd és szieszta után Cortonába vesszük az irányt.

- Hogy milyen Cortona? Fantsztikus! . Egyik nagy álmom teljesült.

Mint ahogy a cikk elején is írtam Frances Mayes – Napsütötte Toscana című könyvét olvasva szerettem bele Toscanába, és az írónő Cortona mellett lakik.

Frances Mayes a könyv szerzője Cortona mellett lakik. A hátizsákomba becsempésztem az írónő könyvét, remélve, hogy találkozok vele itt Cortonába, és talán egy autogramot is kapok tőle. Na mit gondoltok, találkoztam vele? Ha érdekel a válasz írj privibe.

Cortona nem nagy helység:

Mint minden toszkanai helység ez is a domb tetejére épült, így az autót letesszük egy parkolóba, és fel kell gyalogolni a domb tetejére, ha nem lenne mozgólépcső, mert ugye bár Toscánába ez is van :-)

Ha ezt nem saját szememmel látom nem hiszem el!

Az alábbi látvány tárul elém mikor Cortona várfalához támaszkodva lenézek a völgybe:

A kis városba rajtunk kívül vannak turisták szép számban, de nem zavar. Sétálunk a kis utcákon, és nézzük a kirakatokat és a régi épületeket.

Jellegzetes cortonai képek:

Családommal egy jó kis tratoriaban ebédelünk. Én pesztós spagettit kérek a férjem tortellinit, a fiam meg a pizza mellett dönt. A vendéglőben telt ház van, rendelés után kis időre kapunk egy kancsó vizet - ámbár kancsó helyet a fiam azt mondta inkább vázára hasonlít. Az ételek ízletesek.

Na de ebéd után jöhet a kávé!

A Sinoreli téren helyet foglalunk és rendelünk. Én előveszem Frances Mayes könyvét és a könyv borítóján megnézem, az írónő fényképét, remélve, hogy itt a téren, a törzshelyén ráismerek az írónőre.

A könyv elejére lapozok és ismét elolvasom azt a részt, amelyben Frances leírását találom a Sinoreli térről. Kellemes bizsergés fút keresztül a testemen. Örülök, hogy most itt lehetek és mindezt saját szememmel is láthatom.

Ha már Olaszországban vagyunk akkor a fagyit is meg kell kóstolni, én nem vagyok egy nagy fagylaltevő, de az olaszországi fagyik nagyon finomak. Már a látványi, ahogy kenik a fagyit már az lenyűgöző.

Jó látni ahogy az emberek sétálnak, beszélgetnek, kávéznak és senki nem rohan sehova.

Talán mindenki turista?

Hamarosan folytatom!

Szállás és utazás pénztárcabarát módon:

Te is szeretnél elutazni Toszkánába és átélni ezt a csodát?

Ha a válasz igen akkor nézd meg az alábbi ajánlatot.Az utazási partnerünk a legjobb ár garanciát vállalják a náluk foglalt repülőjegy és szállás utazási csomagokra! Továbbá garantálja a foglalásod és fizetésed teljes körű biztonságát!

Repülőjegyet és szállást keresel Toszkanába?

Két szállást néztem nektek:

Az első ajánlat kicsit olcsóbb:

Pisa, Toszkána nyáron: utazás repülővel és szállás (reggelivel)

A második szállás kicsit drágább, de van medence ami bizony nagyon kellemes lehet egy eseménydús nap után:

Pisa, Toszkána nyáron: utazás repülővel és medencés szállással.

.............................................................................................................................................

Tetszett a cikk?

Oszd meg másokkal is az alábbi gombok segítségével.

Köszönöm:-)

Gyere a Facebookra is! Beszélgetni, lájkolni, nézegetni.